čtvrtek 16. února 2017

Výzva "Knihy a filmy mého srdce"

Před pár dny jsem u Alienor objevila knižní a filmovou výzvu, která mě po dlouhé době zaujala natolik, že jsem se rozhodla zúčastnit.
Výzva spočívá v tom, že si vyberete knihy a filmy ze seznamů ostatních účastníků a za každý shlédnutý film nebo přečtenou knihu si připíšete bod. Člověk s největším počtem bodů pak získá od autorky výzvy nějakou pěknou cenu. Podrobnosti najdete na blogu Lyry, která výzvu vytvořila.

Tituly, se kterými vstupuji do výzvy
 
 Výběr z Lyřina seznamu
  • trilogie Fantomas/Fantomas se zlobí/Fantomas kontra Scotland Yard (1964/1965/1966)
  • Hvězdný prach (2007)
  • Requiem za sen (2000)
  •  1984 (George Orwell)
  • Lolita (Vladimir Nabokov)
  • Nadaný žák (Stephen King)

Výběr ze seznamu Alienor
  • Moulin Rouge (2001) Zdroj: http://alienor.pise.cz/114-vyzva-knihy-a-filmy-meho-srdce.
  • Tajemná zahrada (1993)
  • Fantom opery (2004)
  • Prázdniny v Římě (1953)
  • My Fair Lady (1964)
  • Stopařův průvodce po Galaxii (2005)
  • Na Větrné hůrce (E. Brontë)
  • Zahrada kouzel (S. A. Allen)     
 
 Výběr od Trinity Estridge
  • Hon (2012)
  • Noční cirkus (Erin Morgernstern)
  • Kruh (Kodži Suzuki)
  • Zrcadlové peklo (Edogawa Rampo) 
  • Povídky (Guy de Maupassant)

Můj seznam filmů
Zpočátku jsem neměla tušení, jak ze všech filmů, které jsem kdy viděla, a že jsem jich viděla zatraceně hodně, vytvořím jeden, přijatelně dlouhý seznam. Nakonec jsem se rozhodla vyřadit (mimo pár vyjímek) velkorozpočtové a populární filmy, u nichž je vysoká pravděpodobnost, že je většina z vás viděla a místo toho jsem se snažila soustředit na snímky, které dle mého názoru zasluhují více pozornosti, než se jim doposud dostalo.

Sepsáním pár vět o každém z nich jsem chtěla dosáhnout toho, abyste si dokázala udělat představu bez zbytečného googlování. Pokud se raději necháte překvapit, věnujte pozornost pouze tučně napsanému textu.


Melancholické filmy
Lesy 2006 (The Woods) - snímek odehrávající se v roce 1965 v Nové Anglii. Poté, co Heather založila požár, se ocitá na soukromé dívčí akademii Falburn uprostřed lesů, které se zdají mít svou vlastní vůli.
Pád  2006 (The Fall) - umělecký výtvor a pastva pro oči. Ve 20. letech 19. století se začínalo s filmovými kaskaderskými kousky, kvůli nimž bylo zraněna spousta lidí. Film sleduje vztah ochrnutého kaskadéra (Lee Pace) a holčičky se zlomenou rukou, s níž se postupně zbližuje prostřednictvím příběhů, jež jí vypráví.

Přežijí jen milenci 2013 (Only Lovers Left Alive) - film zvláštně krásný. Příběh milenců, jejichž vztah přetrval století, nyní jsou však nuceni čelit hrozbě odhalení. Jen fakt, že hlavní postavy ztvárnili geniální Tilda Swinton spolu s Tomem Hiddlestonem je dostatečný důvod se na film podívat. Mimo jiné také ale nabízí jedinečnou atmosféru doplněnou špičkovým výběrem hudby.
Sněhový dort 2006 (Snow Cake) - Sigourney Weaver a Alan Rickman v rolích autistické ženy a muže unikajícího před minulostí, jež dohromady svedla tragická nehoda.

Další: Veronika se rozhodla zemřít 2009 (Veronika Decides to Die), Temná voda 2001 (The Deep End), Single Father 2010, Tajemné okno 2014 (Secret Window), Listopadová romance 2001 (Sweet November), Dům u jezera 2006 (The Lake House).

Filmy odehrávající se na omezeném prostoru
Closet Land (1991) - mladá spisovatelka je vyslýchaná sadistickým vyšetřovatelem (Alan Rickman) kvůli podezření z vkládání protivládních propagandy do své knihy pro děti.
Panikárna 2002 (Panic Room) - čerstvě rozvedená žena (Jodie Foster) je spolu se svou dcerou trpící cukrovkou uvězněná v krytu v jejich novém domě v New Yorku, do kterého se nikdo nedokáže dostat. Muži, před kterými se obě schovaly však přišli pro to, co se nachází právě v onom krytu.
Mělčiny 2016 (The Shallows) - mladá žena (Blake Lively) je během surfování v opuštěném zálivu
napadena žralokem. Podaří se jí sice přežít, ale je zraněná uvězněná na útesu příliš daleko od pláže.
Smrt ve tmě 2016 (Don't Breathe) - Trojice zlodějů se vloupe do domu slepého muže s předpokladem snadného výdělku, avšak muž, válečný veterán, není ani zdaleka tak bezbranný, jak si mysleli.

Nestárnoucí klasika
Nebezpečná rychlost 1994 (Speed) - Poté co jeho plán s uvězněním lidí ve výtahu selhal, umístí útočník bombu do autobusu plného lidí, který nesmí spomalit pod 50 mil za hodinu, jinak exploduje. Mezi cestujícími a jistou smrtí stojí jen mladý policista (Keanu Reeves).
Velmi nebezpečné známosti 1999 (Cruel Intentions) - Nevlastní sourozenci Kathryn (Sarah Michelle Gellar) a Sebastian zvyklí dostat vždy přesně to, co chtějí, uzavřou sázku. Sebastian se musí vyspat s počestnou dcerou ředile před koncem letních prázdnin. Pokud prohraje, Kathryn dostane jeho luxusní Jaguár, v opačném případě Sebastian dostane Kathryn.
Přes palubu 1987 (Overboard) - romantická komedie, která je bezpochyby synonymem nestárnoucí klasiky, jenž nikdy nepřestane bavit. Poté co si bohatá panička Joana najme stavitele Deana, aby jí udělal skříň, s níž však závěru není spokojená a odmítá zaplatit, spadne v noci přes palubu a ztratí paměť. Dean, který ji zahlédne ve zprávách se rozhodně předstírat, že je jeho ženou a Joana se tak ocitá v roli ženy v domácnosti, která se musí starat o čtyři děti a tvrdě pracujícího muže.

Další: Smrt jí sluší 1992 (Death Becomes Her), Klub odložených žen 1996 (The First Wives Club), Kramerová versus Kramer 1979 (Kramer vs. Kramer), Podnikavá dívka 1988 (Working Girl), Druhá nebo první 1998 (Stepmom).

Fantasy a horor
Hellboy II Zlatá Armáda 2008 (Hellboy II The Golden Army) - Nový film, nová hrozba, tentokrát v podobě prince Nuady, elfa ze starodávné cizivilizace, jehož cílem je ovládnout Zlatou armádu a s pomocí ní pak celý svět. Film má skvělé bojové scény, které patří k mým nejoblíbenějším.

Ospalá díra 1999 (The Sleepy Hollow) - Johnny Depp a Christina Ricci pod taktovkou Tima Burtona. Konstábl Ichabod Crane se vydává do Ospalé díry vyšetřit případ lidí, jimž byla useknuta hlava. Vědou a fakty se řídící Crane odmítá věřit příběhu o bezhlavém jezdci, který děsí místní obyvatele, ovšem jen do chvíle, dokud se s ním sám nesetká.
Sweeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street 2007 (Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street) - další z řady báječných Burtonovek s ještě báječnějším obsazením (Depp, Bonham Carter, Rickman). Hororový muzikál, jehož ústřední postavou je právě Sweeney Todd, holič vracející se z exilu a hledající krvavou pomstu a to doslova.
Constantine 2005 - Detektiv Angela Dodson (Rachel Weisz) vyhledá po smrti své sestry paranormální vyšetřovatele Johna Constantina (Keanu Reeves), který jí má pomoct prokázat, že smrt její smrt nebyla sebevražda a ona tak mohla dosáhnout pokoje v nebi (pozn. sebevrahům je vstup do nebe zapovězen) . Postupně zjišťují, že čelí mnohem většímu nebezpeční, než si vůbec dokázali představit.

Další: Houbičky 2007 (Shrooms), Zlatý kompas 2007 (The Golden Compass), Z pekla 2001 (From Hell), Mumie 1999 a Mumie se vrací 2001 (The Mummy and The Mummy Returns), Zmeškaný hovor 1, 2, 3 2003/5/8 (One Missed Call), Nenávist 2004 (The Grudge), Kruh 2 2005 (The Ring Two).

Shakespeare pro každého
(pokud se rozhodnete dívat v originále bez titulků, doporučuji si online vyhledat původní texty pro lepší porozumění a orientaci v příběhu)
Hamlet 2009 - Moderní pojetí Hamleta, které lichotí nejen sluchu, ale i zraku. Čímž mám samozřejmě na mysli interiéry sídla, nikoliv Davida Tennanta, který se role Hamleta ujal s excentričností jemu vlastní.
V kruhu koruny 2012 - (The Hollow Crown) - Série britských televizních adaptací na Shakespearovy hry Richard II, Jindřich IV první a druhý díl a Jindřich V, v níž zazářili herci jako Ben Whishaw, Jeremy Irons a Tom Hiddleston. Na THC mi v počítači sedí už asi třetím rokem recenze, kterou hodlám v nejbližší době konečně zveřejnit.
V roce 2016 vzniklo pokračování V kruhu koruny: Válka růží, které jsem zatím neviděla, proto nemohu doporučovat, ale podle recenzí na výkon Benedicta Cumberbatche uričtě za zhlédnutí stojí.
Much Ado About Nothing (Moc povyku pro nic) - Rok jsem zde neuvedla zcela záměrně a to proto, že vám chci představit hned tři adaptace.
- První z roku 1993, které stojí za shlédnutí už jenom kvůli obsazení - Emma Thopson jako Beatrice, mlaďoučká Kate Beckinsale v roli Hero a po jejím boku jako Claudio Robert Sean Leonard (Wilson z Doktora House:), dále Michael Keaton, Keanu Reeves, Denzel Washington, a další.
- Druhá adaptace z roku 2011 není filmem, ale divadelní hrou, jejíž záznam však bez problémů najdete na ulož.to. Rolí Beatrice a Benedicka se ujmuli Catherine Tate a David Tennant. Ačkoliv jindy geniální komička v tomto případě značně přebrala a její výkon je spíše úsměvný v rozpačitém slovu smyslu, David Tennant naproti tomu zazářil jako kometa. Především díky jeho interakci s publikem, které síce nevidíme, ale často slyšíme vybuchovat smíchy a to zpravidla právě díky Tennantovi. Vedle něj se vytáhli také pro české publikum pravděpodobně neznámí, ale neméně brilantní Adam James, Elliot Levey a Jonathan Coy v rolích dona Pedra, dona Johna a Leonata.
- Třetí adaptace MAAN je opět filmem, tentokrát z roku 2012. V rolích Beatrice a Benedicka tentokrát uvidíte Amy Acker a Alexise Denisofa, které můžete znát z Buffy, přemožitelky upírů a jejího spin-offu Angel. Děj filmu je zasazen do moderní doby, avšak v černobílém provedení a má relativně svižné tempo, které fanouškům klasického Shakespeara nemusí zpočátku sedět. Za shlédnutí ovšem určitě stojí.

Můj seznam knih

Zlatá klasika
Jules Verne - Dvacet tisíc mil pod mořem, Ocelové město, Cesta do středu země
Charles Dickens - Kronika Pickwickova klubu
Christiane F. - My děti ze stanice Zoo
George Orwell - Farma zvířat
Fjodor Michajlovič Dostojevskij - Zločin a trest
Jan Neruda - Povídky malostranské
Edgar Allan Poe - Černý kocour, Vraždy v ulici Morgue
Karel Jaromír Erben - Kytice
Arthur Connan Doyle - Pes baskervilský
Jaroslav Hašek - Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války
Ladislav Fuks - Spalovač mrtvol 
Moji favorité pro děti i dospělé
Tom Becker - Temná strana, Krev života
Eoin Colfer - Detektivní agentura Půlměsíc, Artemis Fowl, Artemis Fowl a časový paradox
Henry Chancellor - Podivuhodná dobrodružství Toma Scatterhorna: Tajemství muzea
Kirsten Miller - Kiki Strike ve Stínovém městě
Christ Priestley - Příšerné příběhy strýce Montaguea
Další
Lauren Kateová - tetralogie Andělé 
Laurell K. Hamilton - Anita Blake: Smrtící tanec (popř. kterýkoliv z prvních sedmi dílů)
Cassandra Clare - Město z kostí (Nástroje smrti)
Ransom Riggs - Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti


Pokud se rozhodnete zapojit, neváhejte a vložte mi do komentářů odkaz na vaši výzvu. Ráda svůj seznam rozšířím o některé z vašich oblíbených titulů.

-
ŽÁDNÝ Z OBÁRZKŮ VÝŠE NENÍ MÝM MAJETKEM

6 komentářů:

  1. Hmm... To vypadá moc dobře :) Do výzvy se spíš nezapojím, ale nechám se inspirovat. Jak filmy, tak knihami :) A možná bych si konečně mohla přečíst Spalovače mrtvol, když už jsem si ho vytáhla u maturity :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Právě když jsem psala ten první odstavec, tak mi přišlo, jako kdyby znovu sepisovala seznam literatury k maturitě, ale když ony jsou ty knihy vážně moc fajn.
      Tyjo, tak to já měla štěstí na Psa Baskervilského. Doylovy knihy znám dobře, takže jsem to měla v podstatě zadara.
      Spalovač má hrozně zváštní atmosféru, ale přijde mi, že se čte na rozdíl od podobných dobře. Viděla jsi film?

      Vymazat
    2. Já jenom viděla film.... A stačilo, učitelka mě neměla ráda, takže víc bodů by mi stejně nedala :D
      Když jsem na to koukala poprvé, tak jsem vůbec netušila o co jde a došlo mi to až na konci.. To jsem se na to musela kouknout ještě jednou :) Ta atmosféra je hodně zvláštní..

      Vymazat
  2. Tak jsem zrovna sepsala svůj seznam. Z tvého seznamu se těším na Spalovače, A. E. Poa a uvažuji, že bych se vrhla i na Farmu zvířat. Jen co se filmů týče, tam jsem bohužel marná. :D

    OdpovědětVymazat
  3. Některé filmy z tvého výběru mě velice potěšily, neb patří i mezi mé oblíbené :) Například Přežijí jen milenci, Smrt jí sluší, Hamlet a Mnoho povyku pro nic s Tennantem a V kruhu koruny.

    Z těch zatím neviděných jsem si nakonec vybrala Sněhový dort, Single Father, Podnikavá dívka, Constantine a Zlatý kompas.

    Z knih jsem četla většinu, z nečtených jsem zvolila Kroniku Pickwickova klubu, Spalovače mrtvol a Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti.

    Přidám to do svého článku :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No nebudeš ty nakonec moje krevní skupina? ;)

      Filmy sis vybrala skvělé. Nejvíce mě zajímá tvoje reakce na Single Father. Podle mě je to totiž jeden z nejlepších televizních projektů, na kterých se David kdy podílel.

      Kroniku Pickwickova klubu jsem dostala k Vánocům poté, co jsem babičce řekla, že na ni už několikátým rokem koukám v knihkupectví. Četla jsem ji sice už předtím, ale strašně jsem ji chtěla mít v knihovničce.

      Vymazat

Všechny články a fotografie jsou, pokud není uvedeno jinak, mým majetkem a je zakázáno je kopírovat!